Erik Vrij

Biografie

Ik heb sinds 1997 gewerkt als jurist voor de vermogensbeheer- en zakenbankdivisies van wereldwijd opererende banken in Amsterdam, Singapore en momenteel Abu Dhabi. Mijn vrouw is advocaat en we hebben een prachtige teckel en een paard. Tijdens mijn studietijd was ik manager en redacteur van een boek en een juridisch tijdschrift bij ELSA, een internationale organisatie van rechtenstudenten uit heel Europa. Het creatieve proces van het ontwerpen, schrijven, redigeren en uitgeven van boeken en andere publicaties smaakte naar meer.

Mijn werk op het gebied van internationaal vermogensbeheer en bankieren inspireerde me om een heel ander soort publicatie te maken: een juridische thriller. Geen thriller die zich afspeelt in de rechtszaal, maar in de zakenwereld. Ik werkte heel lang aan een verhaal met werktitel WITTE INKT, dat ik voor een groot deel onderweg naar werk op mijn mobiele telefoon schreef. Toen het verhaal verregaand af was besloot ik een serieuze poging te wagen om een uitgever te vinden om het op de markt te brengen. Ik nam een cursus literair debuteren bij een vooraanstaande literaire agentuur, las boeken over schrijftechnieken, corrigeerde veel van wat ik had geschreven, benaderde een paar uitgeverijen en werd afgewezen. Begin 2013 kwam ik in contact met een vooraanstaande juridische uitgeverij – Sdu Uitgevers. Volledig onverwacht bleek de uitgeverij geïnteresseerd om het boek datzelfde jaar nog uit te geven als onderdeel van de strafrechtpublicaties. Ik ging op hoge snelheid door een proces van afronding van het verhaal en redactie. Ik was opgewonden over het feit dat mijn boek zou worden uitgegeven als eerste fictie-publicatie van deze voormalige uitgeverij van de Nederlandse overheid en koninklijke familie in 200 jaar geschiedenis, sinds de oprichting door de eerste koning van Nederland.

Mijn thrillerdebuut WITTE INKT kwam uit in september 2013. Het werd een van de tien opmerkelijkste thriller debuten in 2013 op de belangrijkste thriller website crimezone.nl (tegenwoordig hebban.nl). Ik heb het boek professioneel laten vertalen en in eigen beheer uitgegeven in 2015, in samenwerking met Sdu Uitgevers – WHITE INK. Het is gefinancierd met crowdfunding op Kickstarter.com waar het de nummer 1 positie van alle fictie-publicatie bereikte, met steun van mensen uit ruim 30 landen.

In 2018 verhuisde ik voor werk naar Abu Dhabi. Ik werd geïnspireerd om sprookjes te schrijven door het uitzicht uit mijn appartement over twee sprookjesachtige paleizen en de beroemde Arabische vertellingen van 1001 nacht. Het was een genre dat ik een keer in mijn leven wilde hebben uitgeprobeerd. Ik wilde een prachtig uitziend klassiek sprookjesboek hebben geschreven, in een financiële setting, een aandenken aan mijn tijd in Abu Dhabi. Idealiter wilde ik de prachtige wolkenkrabber waarin ik woon – symbool voor de financiële sector –  en het paleis waarop ik uitkijk – symbool voor sprookjes – in Arabische kalligrafie op de cover. Een Emirati vriend verwees me naar een kalligrafie-kunstenaar die volgens Vogue Arabia de ‘meest gevierde kalligrafie-artiest van de regio’ was – Wissam Shawkat. Hij bleek onmiddellijk enthousiast om mee te werken aan een klassiek sprookjesboek en om daarvoor de titel en de kalligrafie te ontwerpen. Tegelijkertijd schreef ik ongeveer 25 financiële sprookjes, in de meeste gevallen gebaseerd op de beroemde Arabische vertellingen van 1001 Nacht.

ONE BILLION AND ONE DIRHAM – FINANCIAL FAIRY TALES is bedacht, geschreven, geredigeerd, ontworpen, gefinancierd, gedrukt en gedistribueerd in minder dan anderhalf jaar.